Протягом останніх півроку Apple змусила битися частіше серце кожного розробника, який працює у середовищі Adobe Flash (а таких більше 2 мільйонів). І якщо ви читаєте цей блог, то, вочевидь, мені не варто пояснювати, що стало причиною. У квітні 2010-го року великий революціоніст і просто голова корпорації Apple – Стів Джобс, розповів суспільству, чому технологія Flash на даний момент уже не актуальна, а тому пристрої Apple не будуть підтримувати її.
Резонанс, викликаний промовою Thoughts on Flash був цілком закономірним, а головне – очікуваним. Адже мільйони програмістів Adobe Flash по суті ставилися перед вибором: або відмовитися від значної частини ринку мобільних програм для смартфонів (в цій сфері перспективність Apple важко поставити під сумнів), або ж перепрофілюватися, відмовившись від Flash на користь іншого програмного середовища, яке, на відміну від дітища Adobe, спромоглося потрапити в милість до Apple. Складний вибір, чи не так?
Я не зупинятимусь детально на причинах, через які Джобс назвав Flash безперспективню технологією (тим більше, що, як ми побачимо далі, зрештою він визнав свою неправоту). Серед них і „закритість системи”, і „ненадійність технологій Adobe”, і „негативний вплив Flash на тривалість роботи батарей приладів Apple”, і „неоптимальність використання Flash для розробки прикладних програм”. У сфері ораторського мистецтва Джобс дійсно відчуває себе, як риба у воді. Про те, чого насправді варті ці закиди, дуже доступно написано в статті „Стів Джобс про флеш-технології. Прикладна риторика”. Особливо цікаво ознайомитися з нею буде захисникам Apple, які звикли вважати, що їх кумир „завжди правий”. На безоглядно закоханих у Джобса стаття діє витверезвлююче.
Що насправді спробував зробити Apple
Пам’ятаєте, як ви обурювалися на Internet Explorer 6, дізнавшись, що він не підтримує стандартів html, які підтримувалися всіма іншими браузерами. Для користувачів це звісно ж, означало незручність в перегляді сайтів. Деякі з них виглядали у експлорері відверто „криво”, а інші принципово були закритими для експлорера (їхні розробники так і писали на головній сторінці: „Вибачте. Ви намагаєтесь переглянути цей сайт інтернет-експлорером. Це глючний браузер, і тому він не підтримується”). Ті програмісти, які не могли дозволити собі розкіш не підтримувати експлорер (адже все-таки значна частина відвідувачів користувалася саме цим, встановленим за замовчуванням браузером) по суті створювали два сайти: один для експлорера, і один – для всіх інших браузерів, які підтримували веб-стандарти.
Подумки повертаючись до тих часів, я намагаюся згадати хоча б одну людину, яка тоді захищала б експлорер. І не можу цього зробити. Для всіх було очевидно, що Microsoft, м’яко кажучи „забив” на стандарти, користуючись своїм монопольним становищем та пріоритетним станом браузера Internet Explorer у найрозповсюдженій операційній системі Windows.
Але повернімося до „наших баранів”. Чи не те саме спробувала зробити Apple, відмовившись від підтримки Flash у своїх пристроях? Адже мені, як користувачеві, глибоко фіолетово на внутрішні суперечки великих корпорацій, для мене головне, щоб за гроші (і чималі) віддані за якийсь iPhone чи iPad я отримав змогу переглядати необхідний мені контент. І якщо цей контент поставляється у вигляді Flash-додатка – його я також повинен мати змогу побачити.
Хто б не спробував нарікнути на Flash Player – у нього є одна незаперечна перевага, яку буде неможливо „обійти” найближчим часом – він встановлений на 99% комп’ютерів, підключених до інтернету. Для порівняння, технологія Java використовується тільки на 77%, а Silverlight – на 45% комп’ютерів. Не варто забувати і про простоту встановлення AIR-програм через браузер. Фактично, кінцевий користувач навіть не помітить, що на його комп’ютер щось встановилось. Всі ці обставини зробили Flash стандартом де факто!
А що бачили користувачі одного з найдорожчих смартфонів, заходячи на сайти провідних (вдумайтесь у це слово) дизайнерських компаній світу? Ось вам декілька скріншотів:
Як на мене, чудовий прояв „орієнтованості на клієнта” компанії Apple, який додатково проявлявся в тому, що корпорація не пускала розробників Adobe до свого API, чим унеможливлювала оптимізацію Flash для роботи з пристроями Apple. При цьому Adobe завжди лояльно ставився до дітища Стіва, а програмісти Flash часто проводять розробку своїх продуктів саме на маках.
Що ж, вочевидь праві ті, хто вбачають у діях Apple цілком конкретну вигоду: наприклад, бажання „відкусити” долю відеосервісів, просунувши з допомогою HTML5 (це те, що на думку Джобса, колись прийде на заміну Flash) свій кодек H.264. Чи для унеможливлення потрапляння до AppStore програм, зроблених численними незалежними флеш-програмістами, що, безперечно, призведе до скорочення прибутків Apple. Неодноразово було доведено, що найчастіше утвердження в Apple не проходять програми, які не стільки несуть потенційну шкоду для користувача, скільки можуть скласти конкуренцію власним програмам Apple.
Добре те, що добре закінчується
Втім, як би там не було, після майже піврічного „зависання” і непевності, Стів Джобс фактично визнав свою помилку, офіційно знявши заборону на використання розробниками сторонніх інструментів для створення прикладних програм. Відповідні поправки були внесені до ліцензійної угоди розробників програм для iOS.
Значні зусилля до цього доклали і представники Adobe Flash – всіма можливими способами демонструючи, що дана технологія розвивається і готова докладати усіх зусиль для максимізації вигоди від співробітництва з корпорацією Apple. І це не порожні слова. Останнім часом Flash дійсно розвивається швидше, ніж будь-які інші технології. І це при тому, що фактичних конкурентів у нього немає – є лише заготовки.
Але головним показником правильності рішення Стіва, звісно ж, виявився ринок. Після озвучення рішення Apple дозволити розробку програм для iPhone та iPad, акції обидвох компаній на ринку зросли. При цьому вартість акцій Adobe підстрибнула зразу на 12,1%.
Аналітики також дійшли згоди в тому, що рішення Apple буде корисним для обидвох компаній. Apple позбавиться від головного приводу для критики і стане клієнтоорієнтованою по факту (а не лише на словах), а програми з технологією Flash потраплять на iTunes – найбільший у світі канал продажу програм.
Грудень 14, 2010 о 10:38
А може це все рекламний хід такий?